5'Lİ ÇEMBER

 

FARKLI GAMLAR NASIL BULUNUR?









5'Lİ ÇEMBER NEDİR?


5'Lİ ÇEMBERİN MANTIĞI NASILDIR?

MÜZİK TEORİSİ VE GİTAR EĞİTİMİ...

Elbette, başta verdiğimiz formüllerle bulacağız. Bulmak istediğimiz gamın ana sesinden (Tonik) başlayarak,
formül kurallarına göre devam edeceğiz. Örneğin, G Majör gamını bulmak istiyorsak; G notasından başlayarak

2 tam 1 yarım, 3 tam 1 yarım gideceğiz ve önümüze çıkacak, uymayan notaları zorla uyduracağız. Elbette,
bunu arızalara başvurarak yapacağız.
bunu arızalara başvurarak yapacağız.
bunu arızalara başvurarak yapacağız.
G tam git A, tam git B, yarım git C, tam git D, tam git E, tam git F# (işte uymayan sesi uydurduk), yarım git G.




5’li çemberi: Fark ettiyseniz C majör gamında hiç
arıza yokken, 5’lisi olan G majörde F# var. Buraya
kadar olan durumdan bir formül çıkaramayız ama
takibe devam edersek, G majörün 5’lisi olan D
majörde F# ve C# var. Şimdi bir formüle ulaştık işte!
Gamlarda 5’li ilerleyince arıza da 5’li ilerledi. 

Çünkü
F# in 5’lisi C# dir. Sağlama yapmak için D majörün
5’lisi A majörün arızalarına bakabiliriz; F# C# G#.
Gördüğünüz gibi diyezli tonlarda 5 li çemberi, geçerli
bir formül olarak kullanılabilmekte. Çemberin tersine
doğru gittiğimizde ise F majör gamının Bb arızasını
aldığını görmekteyiz.


 F majörün 4’lüsü olan Bb majör
ise Bb ve Eb arızalarını almış. Aralarındaki uzaklığı
hesaplarsanız yine 4’lü aralık olduğunu görebilirsiniz.
Unutmayın; evrende bir uyum ve bir matematik vardır.
Biz sadece bunu keşfederiz. 

Bu konuda düşünmeniz ve
her bir gamı kendiniz çözmeniz gerekmektedir. Zor bir
konu olduğunun farkındayım. Bu sebeple parça parça
ilerleyerek kendimizi geliştireceğiz. Bemollü tonlarda
F majör gamından sonra B yerine neden Bb majör
gamını aldığımızı bir düşünün.


Arıza yokken, 5’lisi olan G majörde F# var. Buraya
kadar olan durumdan bir formül çıkaramayız ama
takibe devam edersek, G majörün 5’lisi olan D
majörde F# ve C# var. Şimdi bir formüle ulaştık işte!


Gamlarda 5’li ilerleyince arıza da 5’li ilerledi.
 Çünkü
F# in 5’lisi C# dir. Sağlama yapmak için D majörün
5’lisi A majörün arızalarına bakabiliriz; F# C# G#.
Gördüğünüz gibi diyezli tonlarda 5 li çemberi, geçerli
bir formül olarak kullanılabilmekte.
 Çemberin tersine
doğru gittiğimizde ise F majör gamının Bb arızasını
aldığını görmekteyiz. 

F majörün 4’lüsü olan Bb majör
ise Bb ve Eb arızalarını almış. Aralarındaki uzaklığı
hesaplarsanız yine 4’lü aralık olduğunu görebilirsiniz.
Unutmayın; evrende bir uyum ve bir matematik vardır.
Biz sadece bunu keşfederiz. Bu konuda düşünmeniz ve
her bir gamı kendiniz çözmeniz gerekmektedir. Zor bir
konu olduğunun farkındayım. Bu sebeple parça parça
ilerleyerek kendimizi geliştireceğiz. Bemollü tonlarda
F majör gamından sonra B yerine neden Bb majör
gamını aldığımızı bir düşünün.
arıza yokken, 5’lisi olan G majörde F# var. Buraya
kadar olan durumdan bir formül çıkaramayız ama
takibe devam edersek, G majörün 5’lisi olan D
majörde F# ve C# var. Şimdi bir formüle ulaştık işte!
Gamlarda 5’li ilerleyince arıza da 5’li ilerledi. Çünkü
F# in 5’lisi C# dir. Sağlama yapmak için D majörün
5’lisi A majörün arızalarına bakabiliriz; F# C# G#.
Gördüğünüz gibi diyezli tonlarda 5 li çemberi, geçerli
bir formül olarak kullanılabilmekte. Çemberin tersine
doğru gittiğimizde ise F majör gamının Bb arızasını
aldığını görmekteyiz. 


F majörün 4’lüsü olan Bb majör
ise Bb ve Eb arızalarını almış. Aralarındaki uzaklığı
hesaplarsanız yine 4’lü aralık olduğunu görebilirsiniz.
Unutmayın; evrende bir uyum ve bir matematik vardır.
Biz sadece bunu keşfederiz. Bu konuda düşünmeniz ve
her bir gamı kendiniz çözmeniz gerekmektedir. Zor bir
konu olduğunun farkındayım. Bu sebeple parça parça
ilerleyerek kendimizi geliştireceğiz. Bemollü tonlarda
F majör gamından sonra B yerine neden Bb majör
gamını aldığımızı bir düşünün.









Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski